dinsdag 3 mei 2016

Terugblik heelkunde stage, Railways Café en Groenkloof

Weer een week achter de rug. Deze week was mijn laatste in algemene heelkunde. Ik kijk terug op een maand waar ik enorm veel heb meegemaakt en geleerd. Veel frustraties door gebrek aan nodig materiaal of ervaring maar toch ook enorm veel bewondering voor de manier hoe er wordt omgegaan met het gebrek aan voorzieningen. Het gebrek aan digitalisering en toegang tot internet maakt dat men enorm getraind word in het overbrengen van informatie en in parate kennis om individueel te handelen. Ik heb een deel van die training kunnen genieten en ik heb er zeker veel van geleerd.
Op praktisch vlak was de stage misschien niet zo leerrijk maar de ervaringen en de lessen hebben me erg veel bijgebracht!

Nu is het op naar een maand gynaecologie. Ik heb alvast gesproken met het diensthoofd. Ik moet zeggen dat waar de vorige maand toch een beetje als vakantie aanvoelde, de komende maand flink bikkelen gaat worden! Volle dagen en een vijftal 24-uurs diensten (incl. 2 weekend dagen)... met erna alsnog een reguliere dag stage. Slaapkwartieren worden niet voorzien, bagage tip: deken en kussen zodat je misschien een uur of 2 in je auto kan slapen. Oké dan... Dat gaat nog wat worden!

Maar, het is ook weer weekend geweest en dat betekend vrije tijd! (nu nog dan..)
Vrijdag was er een afscheidsdiner van 2 duitse meisjes met bratwurst, rode kool en kaiserschmarrn dus dat ging er goed in! Op zaterdag overdag een beetje zon gepakt en in de avond naar Railways Café gegaan. Vreemde setting is het. Beste omschrijving is een soort hippie-commune vol met zelfgemaakte meubels van allerhande objecten. Een heel doolhof van zitplekjes, boomhutten, barretjes en helemaal achterin een podium waar rockbandjes hun ding deden. Publiek varieerde van rastafari's en langharige rockers tot verdwaalde overjarige hippies en mainstream gepeupel. Al met al een erg leuke en interessante avond!!


Op zondag besloten actief te gaan doen. We zijn vertrokken met z'n zessen naar Groenkloof, een natuurreservaat vlakbij Pretoria. Helft van de groep is gaan wandelen en de andere helft, waaronder ik, zijn gaan mountainbiken. Hoe vet was dat! Op de mountainbike tussen de bosjes door, berg op berg af, en om je heen struisvogels, zebra's en antilopes. Dat het een uitdagende route was, was echter niet gelogen. Waar je begon op een gravel-pad veranderde dit al snel in rotsen ontwijken, overhangende takken en steile afdalingen. Toch hebben we het alledrie volledig af kunnen leggen. Moe maar trots zijn we terug bij de verhuur en tevens picknickplaats gekomen om daar terug met zijn zessen te picknicken voor we terug gingen.

(foto's volgen nog)

Maandag heb ik nog een rustig vrij dagje (compensatiedag voor Workers-day dat op de zondag viel) en dan gaat de stage gynaecologie beginnen! Ik ben benieuwd!

1 opmerking:

  1. Hoi Martijn, nou je maakt in 2 maanden genoeg mee voor 2 jaar ongeveer. Leuk dat je zoveel dingen onderneemt. Je verhaal over het Krugerpark was leuk om te lezen. Geen idee dat het er zo aan toe gaat daar. Ben benieuwd naar al je foto's van de dieren. Het is wel goed om eens mee te maken hoe je in primitievere omstandigheden moet werken, zonder EPD en al te veel hygiëne. Heb je al een klein beetje heimwee? De afdeling waar je nu werkt zal er wel voor zorgen dat de resterende tijd snel gaat. Ook ergens wel fijn om veel te doen en mee te maken. In de auto slapen is minder fijn, gelukkig heb je geen C1. Heel goede tijd weer toegewenst en we hopen dat je nog wat tijd vindt voor een blogje.

    BeantwoordenVerwijderen